Saturday 3 October 2009

As You Like It

I går var jeg på skoletur til London med drama gruppa. VI skulle på The Globe for å drive litt workshop, og for å se As You Like It, av William Shakespear.

Jeg må bare si at The Globe drar deg virkelig tilbake til Shakespears tid. Teateret er utrolig flott, og det er en spesiell stemning å oppleve teater på denne måten.
Selve stykket er en komedie, og jeg må ærlig si jeg lo mer enn jeg noen gang har ledd av noen annen komedie, om det er film, tv-serie eller stan up show. Dette var et stykke virkelig verdt å se.
Man forstår jo selfølgelig ikke alt som blir sakt med tanke på at det er old-english, men takker være flotte skuespillere får man meg seg handlinga og man skjønner hva som skjer.
Det er en kjærlighet historie, mellom Orlando og Rosalind. Men i gjennom stykket blomstrer flere forhold. Karakteren Touchstone likte jeg spesielt godt. Han er klovnen i stykket, og fanget publikum veldig godt.
Det er veldig spesielt hvordan de når ut til publikum med tanke på at de har oss rundt seg. Så er det jo slik at det er utendørs, slik at det hender duer får lyst til å bli med. Men duer er faktisk veldig flinke skuespillere!
Med en gang en due lander på scenen, får de all oppmerskomheten, og alle gisper begeistring og sier "oooh,a pigent!". Og om den begynner gå på scenen. "oooh, a WALKInG pigent." Helt fantastiske de duene altså...
Var faktisk en duepar som utførte en kjærlighet scene samtidig som det foregikk mellom Orlando og Rosalind.

Så var det også ganske mange helikoptere som fløy over teatert denne ettermiddagen, men skupespillerene får det til å virke som en del av stykket, og gjør det komisk.

Ja, jeg elsket dette stykket!!
Joo, må tilføre dette er jo et teater bygd slik det første globe teateret slik at vi må sitte på trebenker, men vi kan kjøpe oss en pute å sitte på for 1pund, og det gjorde jeg vettu. Vi satt ganske høyt opp btw... Neste gang vil jeg stå. Er en helt annen opplevele.
Bilde under


Her er noen bilde:




Teateret endte opp med å være stapp fullt! Bildene ble tatt på starten, når folk begynte så smått komme inn,


Dette bilde er selvsakt ikke The Gloe, The globe ligger bak, inni denne bygningen finner du rehearsal rooms, cafè, resepsjon og suvenir sjappa.

No comments:

Post a Comment